Jeg trenger en grunnmodell å tegne et mønster. En grunnmodell er lesten slik den er og jeg kan bruke den til å tegne hvilken type sko jeg bare vil, så lenge skoen kan lages på denne lesten. Så jeg kan ikke tegne cowboysøvler med denne grunnmodellen fordi lestene ikke egner seg til dette.
Lesten må få en tydelig strek på midten hele lesten rundt.
Jeg tegner på gråpapir men alle typer tegnepapir egner seg til dette. Klipp ut den ene siden av lesten Til en likesidet lest trenger jeg bare sålen og den ene siden. Jeg fester papiret til lesten med 3-4 korte stift eller spiker. Jeg setter ikke spikeren tilfeldig: 1. på siden av hælen , 2. på midten og siste på ballen eller den bredeste delen av lesten. Dette er en kort lest på lengere lester må tåen også få en spiker. Boken med denne oppskriften på grunnmodell heter: «Designing, cutting and grading boot and shoe patterns, and complete manual for the stitching room» av C. B. Hatfield


English summary:
This is basic modelling of a last.
Mark the middle of the last and the soleedge with a colour, draw a line around a firm paper, and cut this paper out to cover one side of the last. The best way to do this is a book:
«Designing, cutting and grading boot and shoe patterns, and complete manual for the stitching room» av C. B. Hatfield


English summary:
I cut in to th paper fringes they are folded down on the last so I can mark the edge of the sole on to the paper. Place a straight angle (d) rouler while the last is set on the heel, if you do not the design on the shoe might feel a bit aquard. tThe higher the heel the different parts of a shoe upper will be changed.
I use different colours fo all the parts of the upper, less confusing to cut them out later.
What more is that this english summary ends here, as the work is ongoing. And the work on the prototype is less interesting to tell you from this point onwards. Because I do not know what is wrong, yet.


Jeg setter skoen på hælen og merker av rettlinjen på overlæret på grunnmodellen. Dette er viktig av mange grunner, men jeg vet ikke om det har mye å si for skoen når jeg skal velge stoff i stedet for skinn. Dette er mine aller første sko i stoff og det er andre hensyn å ta. Jeg kan garve skinn fra Fosen Folkehøyskole og lærte også å veve der og senere på Rauland. Det er veldig ulike egenskaper i skinn og stoff. Hva dette har å si for skoene, vet jeg ikke ennå.
Jeg tegnet blå strek rundt grunnmodellen, rød linje utenfor grunnmodellen er rettlinjen mot gulvet og den røde streken i sålekanten er hælfronten.
Jeg bruker bildet på forsiden av boken «Treasures afoot» og tegner den viktigste sømmen som syr skaftet til forlæret, den tegner jeg med rød strek.
Overlær: Rosa skaft, skaftet har ører til å feste spennene og de må være lange nok til å ligge pent i spennen og ligge pent over midten av skoen. Den rosa streken foran (den røde) sømmen, er stoff som kalles sømmemonn. Tegn 7mm sømmemonn bak hælen.
Forlær: Lyst blått forlær, jeg ser på bildet av skoen og tegner «tungen»/pløsen som skal beskytte foten og strømper mot spennen. Sømmen syes fra pinnetillegget nede på mønsteret opp til et hjørne som er bunnen av øret sydd til forlæret. Stopp en hal. For her kommer flere farger og streker.

Den siste og viktigste streken er en fold over midten på skoen på forlæret. Jeg må tegne den slik at den starter på lesten/grunnmodellen (mørkblå strek). Stoff vil strekke seg skrått igjennom renning og innslag i en vev. Det tenker jeg vil skje og derfor vil stoffet som ikke ligger inntil grunnmodellen legge seg fint over lesten senere. Pinnetillegg må tegnes 12-20mm fra sålekanten.


Fór: Det er om å gjøre å ikke legge for mange sømmer på samme sted, det bygger seg opp og kan kjennes rart ut i skoen eller også klumpe seg og se rart ut. Da er ikke fòret og overlæret like heller
Jeg tegner først en strek rett igjennom fronten på øret(der alle delene i overlæret møtes), for at delene i overlæret ikke skal være ulike, men sydd sammen ulikt. Den mørkeblå streken er sømmen og den stiplete linjen er sømmemonnet i skaftets fòr.
Brun linje er forlærets fòr.
Dette er så spennende og lenge har jeg tenkt å fullføre dette innlegget på en fornuftig måte. Men akk!
Jeg møtte på en liten ugreie senere i arbeidet, som ikke lar seg løse, jeg må ta tiden til hjelp. Kanskje du finner ut av det før meg?